måndag 8 juli 2013

GROBARHETSTEST

JÄTTEPUMPA

Är de gamla fröerna grobara? Det är en fråga som man ofta ställer sig. Jag testade därför två gamla fröer av Curcubita maxima. 

Först la jag fröerna i ljummet vatten i ett dygn i en sådan där liten glasburk som det varit syltad ingefära i.

Sedan tog jag upp fröerna och slog bort vattnet ur burken, virade in de två fröerna i ett ark hushållspapper som jag fuktat med ljummet vatten, vikt ihop och lagt tillbaka allt i burken. Sedan skruvade jag på locket igen. 

Det var igår.

Idag när jag tittade efter har båda fröerna groddar som är cirka 1 centimeter långa. det tjockare fröet har lite längre grodd än det tunnare. Kommer även plantorna att skilja sig åt i framtida storlek? 

Nu när jag konstaterat att fröerna har 100 % grobarhet, ska jag då slänga dessa båda fröer eller så dem? 

Det tar cirka tre månader från sådd till skörd. Om det är bra väder ända fram till 8 oktober kan jag kanske hinna få en pumpa eller fler. Jag chansar! 

Nu går jag ut och hittar en plats där jag kan så dessa två fröer och jag markerar med skyltar

JÄTTEPUMPA Nr 1: tjockare med större grodd 20130708
JÄTTEPUMPA Nr 2: tunnare med mindre grodd 20130708

Kolla på de två groddade fröerna!
Eftersom detta ska bli jättepumpor,
så är även groddarna jättestora.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar