lördag 20 juli 2013

Juliblommande perenner och en annuell

Några fina blommor fastnade i min telefonkamera när jag gick runt och njöt i trädgården på kvällskvisten. Här kommer bilderna och lite informationstext. 

Black peony, vallmo
Den vackra ettåriga vallmon "Black Peony", Papaver somniferum, pryder verkligen sin plats i rabatten.

Lathyrus latifolius
Lamprocapnos formosa / Dicentra formosa f d
Kordesrosen Ernest H Morse
Det gamla fänrikshjärtat växer under den rosa rosenvialen och bredvid dem lyser den storblommiga tehybriden från 1964 i kvällssolen. Den har gigantiskt stora röda blommor, doftar underbart och har starka grenar som kan bära upp de stora blommorna. Jag hittar inte någon firma på Internet som säljer den här rosen i Sverige nu. Inte ens på Kordes egen hemsida finns rosen tillgänglig längre. 

Den gulorangerosa fingerörten Roxana lyser med sina skarpa färger och breder gärna ut sig över och mellan grannarna i rabatten. Den är en vävare som ger en färgklick framför höga stammar och blad. 

Potentilla nepalensis Roxana

Centaurea dealbata,  Amelanchier spicata och
Hylotelephium spectabile, f d Sedum spectabile,
Den rosa strävklinten och häggmispeln växer bakom en omfångsrik planta av vanlig kärleksört. Det färgmatchade mispelbäret är omoget och även kärleksörtens blommor tar ett tag till på sig innan de slår ut. Kan det vara namnsorten Brilliant kanske? Den är sannerligen briljant när blommorna slår ut. OM de slår ut innan rådjuren mumsat på i rabatten och nypt av alla blomknopparna, som de oftast gör...

Phlox carolina, rosa, höstflox BELLE PYRAMID
Jag hittade namnlappen på floxen så nu vet jag vad den heter. Jag kommer fortfarande inte ihåg var jag köpt den, men det kanske kommer en snilleblixt när jag jobbar ute i trädgården idag?! Den doftar underbart och den är kraftig både i blomma och stjälkar. Det är en liten variation i blommornas rosa färg. Jag ska leta efter en kraftig käpp, så jag kan binda upp de tunga blomstjälkarna. Tre stora pyramider har den i år!
Rudbeckia
Den här rudbeckian kommer från min kompis Karin, som fått den av en vän på kolonin i Strömsbro. Hon heter Barbro, så vi kallar blomman för Barbros brungula rudbeckia. I år är det inte något gult i de frösådda blommorna, som det varit tidigare. Kanske är det ännu en ny färgkombination nästa år? I vilket fall som helst, så är den supersnygg!

Verbena hastata och
möjligen en Verbascum thapsus?
Blåverbenan brukar vara högst i pionrabatten, men i år har ett kungsljus busodlat sig i rabatten och nått en nuvarande höjd av styvt två meter. Det är imponerande! Jag måste gå ut och kontrollmäta höjden.

Truls, norsk skogkatt

Min katt är en bra trädgårdskompis, han vet bättre än matte när man ska ta det lugnt en stund. Här tar han sig en lutare och slappar på grundet, vår nya våtbädd med springvatten. Ni må tro att han springer när jag sätter igång pumpen och vattnet börjar rinna...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar